Dag 13 in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Studenten Scalda - WaarBenJij.nu Dag 13 in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Studenten Scalda - WaarBenJij.nu

Dag 13 in Shanghai

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Studenten

04 November 2016 | China, Sjanghai

Een frisse morgen als altijd was weer aangebroken. Rekken en strekken om de dag fit te beginnen kan nooit kwaad. De dag begon dan ook met een les Taiji voor dummies. Om 08.00 uur fit en wel op het nog vochtige Chinese gras. De beste prestatie was misschien wel dat we allemaal op tijd arriveerden voor deze snelcursus (toch Maxime...of wordt het weer trakteren?!?). Allemaal mooi op een rijtje met een instructrice voor ons die zichzelf in onze handbagage trolley zou kunnen opvouwen. De bewegingen waren soms wat moeilijk te onthouden, maar we deden ons best en na een tijdje kenden we er toch welgeteld 3! Hoe verder we met de les volgde, hoe rustgevender de taiji inwerkte op je geest en ziel. De meeste studenten stonden na 45 minuten gapend in de houding van de witte kraanvogel. Desalniettemin was het een leuke ervaring om de cultuur van China weer wat beter te leren kennen.

Na de les hadden we even tijd om wat te eten, verkleden en de tanden te poetsen, want 's middags was het tijd voor de graduation ceremony. Een afsluiting van de afgelopen twee weken hier in Shanghai. Nog geen afscheid, want morgen gaan Sabine en Yvette nog even knallen op de international nurse contest! Maar dat is voor de blog van morgen. De afsluitceremonie was in het bijzijn van Chris en Lucy, onze contactpersonen en DE president van de universiteit. We kregen allemaal een woordje van dank voor het bezoeken van de universiteit. Tevens kreeg ieder een prachtig persoonlijk certificaat met daarop vermeld wat we gedaan hebben. De president had de certificaten zelf ondertekend en de officiële stempel geplaatst. We werden allemaal één-voor-één naar voren geroepen in onze Chinese naam. Leuk als aandenken en een mooie toevoeging voor ieders CV natuurlijk!!! Bij het certificaat kregen we ook nog een mooie agenda/notitieboek die in leer ingebonden is. Als dank naar de universiteit toe hadden we een boek over Nederland in het Chinees gegeven en nog wat kleine presentjes. De ceremonie werd afgesloten door middel van een mooie groepsfoto, met certificaat!

Aangezien dit allemaal al om 13.00 klaar was, was er nog tijd om een leuke activiteit te doen. Een groep wilde graag naar Tianzifang. Dit is een klein wijkje met nauwe straatjes. Overal kleine winkeltjes en gezellige plekjes om wat te drinken. Anderen wilden graag naar de voormalige residentie van Mao Zedong. Deze man wordt gezien als de persoon die China groots heeft gemaakt en tevens de eerste president van de volksrepubliek China (de man die het communisme invoerde, en miljoenen doden op zijn geweten heeft). Helaas bleek de goede man niet thuis te zijn en de sleutel lag niet onder de mat..dus dat was pech. Nee haha, het huis wordt gerenoveerd en verbouwd waardoor er tijdelijk geen bezoekers terecht kunnen. Eefje haar glimlach en lange krullen deed de bewaker toch wel een beetje zwijmelen en mochten ze toch even de oprit oplopen.

Een geslaagde dag in China!

• 04 November 2016 - 14:09

Trudy:

Net of ik er een beetje bij ben door deze verslagen en foto's.
    Succes morgen met de nurse contest!

• 04 November 2016 - 14:15

Puck:

Aha, als jullie in Tian Zi Fang zijn geweest heb je misschien wel het Dai Li Café aan TaiKang Road 248 gezien waar ze overheerlijke Shang-Yong-Hai kip serveren. Een soort lokale Foe-Yong-Hai. Zelf mocht ik daar nooit van eten maar alleen al bij de gedachte aan de botjes loopt me het water uit de b... Soms zit er in plaats van kip wel eens iets van een familielid van mij in maar daar wil ik nu even niet aan denken.

Puck

• 06 November 2016 - 16:24

Jamaica Lernout:

Leuk zeg, een officieel certificaat mee.