Dag 15: van Shanghai naar Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Studenten Scalda - WaarBenJij.nu Dag 15: van Shanghai naar Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Studenten Scalda - WaarBenJij.nu

Dag 15: van Shanghai naar Beijing

Door: Maxime & Maarten

Blijf op de hoogte en volg Studenten

06 November 2016 | China, Peking

Gaan we dan... weg uit Shanghai, op naar Beijing! Wat een geweldige tijd hebben we gehad in Shanghai. We hebben zo ongelofelijk veel kunnen zien en kunnen doen. Ondanks dat iedereen het onwijs gaat missen hebben we allemaal zin om een nieuwe stad te gaan ontdekken.

Eerst nog even een korte terugblik op gisterenavond. Om 12.00 uur 's nachts was er namelijk een jarige in ons midden. Maarten in de volksmond. Een tweetje mag voor zijn leeftijd gezet worden, want 20 jaar is hij geworden. Een geweldige surpriseparty was georganiseerd in de beruchte karaokebar. Cadeautjes, zelf geknutselde vlaggetjes en ballonnen voor de finishing touch. Ook is er niemand kruipend over de gang terug in zijn bed geraakt. We hebben van de vorige keer toch wat opgestoken!

Om 8:45 spraken we af in de lobby, iedereen was op tijd op 1 iemand na: Charles... je mag trakteren!! Om 9:00 liepen we richting de bus die op ons stond te wachten om ons naar het treinstation te brengen. Na een uurtje reizen arriveerden we op het treinstation. Niet een treinstation zoals we het in Goes kennen met 2 sporen nee nee... het was een enorm gebouw met tientallen sporen en honderden, misschien wel duizenden mensen.

Toen we uit de bus stapten kwamen er een aantal mannen aan met karretjes waar je de koffers op kon leggen. Wat een luxe dachten we (naïeve Hollanders), maar helaas, toen we bij de incheckbalie arriveerden bleek dat we 30 yuan per koffer konden cashen voor het duwen van het karretje. Gelukkig besloten de leerlingen van de campus (die met ons mee waren gereisd) het voor te schieten zodat de school het kon vergoeden.
Bedankt school!

Na eindelijk de juiste trein en juiste wagon gevonden te hebben, begon de reis naar Beijing. De meesten van ons vielen gelijk in slaap waardoor de reis ineens een stuk korter leek dan 6 uur. De reis was in totaal 1300 km. Omgerekend van Terneuzen naar Barcelona en dan heb je nog maar een klein stukje door het grote land China gereisd.

Om 16:35 kwamen we aan in Beijing. Meneer Ma (onze gids die ons deze dagen de highlights van Beijing laat zien), stond ons daar op te wachten om ons de weg naar het hotel te wijzen. De koffers mochten we in een busje gooien terwijl wij de metro moesten pakken. Gelukkig was de metro relatief rustig vergeleken met Shanghai en stonden we in 40 minuten voor het hotel. De kamers zijn een stukje kleiner en minder luxe dan het vorige hotel maar het is goed te doen voor 5 nachten.

Nadat iedereen de bagage in de kamers had gedropt besloten we wat te gaan eten met z'n allen helemaal op de Chinese manier namelijk.... de Subway. Na het eten besloten een paar van ons nog even rond te kijken in de winkeltjes rondom ons hotel en de rest van de groep besloot terug te gaan naar de hotelkamer. Morgen om 8:00 weer fris en fruitig beneden staan. Op naar de eerste echte dag in Beijing...

• 06 November 2016 - 16:32

Jamaica Lernout:

Nou, nou al weer twee weken erop zitten. Het was leuk om alle stukjes tot nu toe te lezen. Ik ben benieuwd naar jullie nieuwe ervaringen. Weer een nieuwe mooie stad om te verkennen. Veel plezier nog in het mooie en indrukwekkende China :)

• 07 November 2016 - 07:22

Marijke Noordam:

Beste scalda studenten,

Vandaag jullie blog gevonden. Had de blog van Maxime al gevonden en op gereageerd.
    Ik ben vorig jaar als docent van het Zadkine meegeweest naar Shanghai.
    Heel erg leuk om jullie verhalen te lezen. Nu Bejing, weer een nieuwe super ervaring.
    Doe de hartelijke groeten aan jullie begeleidende docenten en aan mr. Ma ( welke kleur pet draagt hij?)
    Groet Marijke, docent verpleegkunde Zadkine