Dag 11 in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Studenten Scalda - WaarBenJij.nu Dag 11 in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Studenten Scalda - WaarBenJij.nu

Dag 11 in Shanghai

Door: Carmen & Wen lei

Blijf op de hoogte en volg Studenten

02 November 2016 | China, Sjanghai

Dag 11 vp:
Het was vandaag een afwisselende dag voor de student verpleegkundigen. We begonnen de dag zoals we inmiddels gewend zijn: gezellig, knus samen met duizend andere Chinezen in de metro. Het zonnetje scheen, maar de wind maakte het frisjes. Eenmaal aangekomen in het kinderziekenhuis verdeelde we ons weer in 2 groepen. Het ene deel ging naar het Hartcentrum, het andere deel naar de algemene kinderafdeling. We zagen weer veel zieke kindjes. De meeste waren niet ouder dan 1 jaar. Na een lange middagpauze (met een gezellig potje kaarten als tijdverdrijf en het uitproberen van een traditionele chinese lunch -> zie foto 1) kregen we de middagzorg te zien. De opvallende verschillen met de Nederlandse zorg zijn toch wel: het weinig dragen van handschoenen, lange nagels zijn toegestaan, weinig communicatie tussen verpleegkundigen en kinderen/ouders/familie. Hier wordt tijdens onze opleiding juist erg veel aandacht aan besteed, dus dit is voor ons best wel even wennen! Rond 15.00 uur verzamelde we voor de ingang van het ziekenhuis. Daar zagen we een moeder die collecteerde voor haar baby met hydro-encefalitis -> zie foto 2. (dit is een waterhoofd, voor de mensen die geen medische vakjargon kennen. Omdat we een lange middagpauze hadden gekregen van onze chinese begeleiders, kregen we van onze Nederlandse 'professor' Charles allemaal wat te drinken. We namen met de metro een paar haltes en kwamen zo bij een gezellig terras. Hier kregen we nog gezelschap van een vrouw die Charles zijn schoenen graag kwam poetsen en van een straathond die gezelschap zocht. Deze hond deed ons weer eventjes herinneren aan al onze huisdieren thuis. Voor het avondeten hebben we een gezellig, Thais restaurant gevonden. Hier kon iedereen wel iets vinden wat hij/zij lekker vond, zoals sushi of salade of frites. De terugweg naar huis was gelukkig wat rustiger en uiteindelijk is iedereen weer veilig in het hotel aangekomen.

Dag 11 mz:
Naar de andere locatie voor stage en Jade Budha Temple.

De MZ-ers hadden vandaag hun 2e dag stage in de nursinghome, we moesten alleen naar een andere
locatie. Onze wekker stond om 06:30 en moesten ontbijten en weer beneden verzamelen beneden
bij het hotel. Toen we richting de metro liepen reed de bus net weg dus zijn we maar lopend naar het
station gegaan. Toen we weer op het metro station waren was het weer de dagelijkse drukte maar
konden wel in 1 keer mee na wat duwen en trekken. Toen we bij het eind metrostation waren waar
we naar toe moesten moesten we zelf 2 taxi’s zien te regelen voor 7 personen. Het was spits tijd dus
we vonden geen 1 lege taxi. 1.5 uur later en 2 telefoontjes verder waren dan eindelijk de 2 bestelde
taxi’s. We waren een uur te laat op stage en niemand daar sprak Engels dus het uitleggen was wat
moeilijk. Toen werden we weer in groepjes van 2 personen verdeeld en op een kamer gezet met
ouderen een beetje communiceren en daarna helpen met het eten geven.
Daarna hadden we pauze en zaten we lekker in het zonnetje buiten om 12:00 uur mochten we ons
eten ophalen dat ook weer speciaal voor ons gekookt was. Iedereen vond het eten lekker en daarna
mochten we rusten tot dat er rond 13:30uur het uurtje zou beginnen voor de oudjes om even lekker
te kunnen bewegen. Toen het bijna 14:00uur was merkte we op dat het nog steeds niet was
begonnen en niemand maakte aanstalten dus zijn we naar het kantoor gegaan waar we vroegen of
het nog door ging want anders wilde we graag naar de Jade Budha Temple gaan.
De locatie was ergens in een wijk tussen allemaal arme huisjes dus we wisten niet waar we naar de
grote straat terug moesten voor weer 2 taxi’s naar de Temple. De assistente van de directrice bracht
ons naar de grote straat waar we vrij snel 2 taxi’s hadden gevonden en daarmee ook naar de Temple
gereden zijn wat wel een half uur heeft geduurd maar we konden nu is in daglicht Shanghai bekijken
i.p.v. elke keer met de metro ondergronds. We kwamen aan en betaalde de entree prijs en daarna
konden we het allemaal bekijken. Waar het allemaal om draaide was een Budha van Jade, we
moesten in een tempel een trap omhoog en dan was daar een kamer met de Budha. Het was mooi
om te zien en daarna gingen we naar een plein waar offers gebracht konden worden waar een soort
van ceremonie bezig was met monniken, mensen, offers.
Toen we dat hadden gezien zijn we maar teruggegaan naar het hotel onder genot van een drankje
van de Starbucks. In de metro viel de drukte wel mee en hadden besproken dat we netjes uit eten
zouden gaan in hetzelfde restaurant van gister dat 10 meter van het hotel af is. Van sushi tot kip van
kip tot aardappelkrokketjes. De avond goed afgesloten en morgen nog een dagje naar de stage.

• 02 November 2016 - 17:01

Puck:

Wat een gedoe met al die taxi's. Ik vraag me af of ze mij ook zouden meenemen. Misschien ook wel en dan bij de slager af zetten zeker. Dan loop ik toch liever op mijn 4 poten.
    Puck

• 06 November 2016 - 16:22

Jamaica Lernout:

Nou dat openbaar vervoer worden jullie al heel wat gewent zo. Zo te lezen weer veel gedaan op 1 dag.