Dag 9 in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Studenten Scalda - WaarBenJij.nu Dag 9 in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Studenten Scalda - WaarBenJij.nu

Dag 9 in Shanghai

Door: Manouschka, Sabine & Samantha

Blijf op de hoogte en volg Studenten

01 November 2016 | China, Sjanghai

Dag 8 MZ:
Wij begonnen de dag weer met een ritje in de metro. Na vijf metro’s verder konden we er eindelijk in, maar dit ging ook niet zonder slag of stoot. Eenmaal aangekomen bij de nursing home kregen wij een rondleiding van het hoofd van het gebouw. Wij schrokken in het begin wel van het gebouw omdat heel het plafond open lag en je zo alle kabels kon zien liggen. De leerlingen werden per 2 ingedeeld op 2 kamer dat waren in totaal 6 ouderen. In de ochtend hadden de ouderen tijd voor zichzelf zoals: tv kijken, muziekje luisteren of een boek lezen. Om 11 uur kregen zij middageten dit was rijst met groenten en vlees. Een aantal ouderen kregen pap en wij mochten helpen eten geven.
Vanaf half 12 tot 12 uur moesten wij rusten en om 12 uur kregen wij speciaal voor ons een uitgebreide maaltijd. Na ons eten mochten wij siësta houden tot 2 uur. Ondertussen zijn wij allemaal al zo gewend aan deze Chinese traditie dat wij ook een dutje hebben liggen doen. Tijdens onze pauze kwam er toch een beetje verveling, toen ging Veerle opeens apen-geluiden maken en iedereen werd weer vrolijk. Maar door deze geluiden trok zij de aandacht van een bouwvakker op het terrein en deze kwam opeens naar binnen en bij ons zitten. Hij ging raar naar ons kijken en foto’s van ons maken.
Om 2 uur begon de ouderen gym. De ouderen die konden lopen kwamen daar naar toe en gingen op stoelen zitten. De verzorgster begon met vinger opwarmingen, deze waren eigenlijk nog best moeilijk en wij konden het niet bijhouden. Daarna gingen we een soort golf spelletje spelen en de drie besten kregen een lekkere snack voor op de kamer. Wij ware hier niet zo goed in, alle ballen rolden zo het veld af. Toen kwamen er twee tafels en moesten wij wedstrijdjes tegen de ouderen doen. Eerst wie het snelste knikkers met stokjes van het ene bakje naar het andere bakje konden brengen dit konden wij niet winnen. Daarna knopen oversteken met de stokjes maar dit konden wij ook niet winnen. Als laatste moesten we bekers stapelen en weer opruimen dit konden wij wel winnen toen kregen wij een lekker snack.
Als laatste kwamen wij met het goede idee om het dansje ‘hoofd, schouders, knie en teen’ te gaan doen. Alle ouderen deden met ons mee en vonden het super leuk ze probeerde zelfs een beetje mee te zingen.
Wij hebben afscheid genomen en de verzorgster waren heel lief en zeiden zelfs op hun allerbeste Chinees ‘i love you’.
Onderweg naar de metro kwamen wij een klas tegen van het speciaal onderwijs. Hierbij liep een jongen met het syndroom van Down wij hadden aan hem gevraagd of hij met ons op de foto wilde en hij wist niet hoe snel hij moest poseren voor de foto. Hij had de dag van zijn leven met 7 meiden om hem heen.

Dag 8: VP
Vandaag moesten we na een zwaar weekend in de karaokebar vroeg uit de veren voor een nieuwe stagedag. Om 7u stonden we met onze neuzen weer boven een heerlijk chinees ontbijt, niks gaat boven een lekkere nasibal in de ochtend.
Hierna vertrokken we met de vp groep naar de metro waar we weer lekker geknuffeld werden door ongeveer 100 chinezen. Na deze knuffeltocht begon het echte werk weer. De studenten werden onderverdeeld in 2 groepen, de eerste groep ging naar cardiac unit 4, hier was genoeg te zien zoals de wondzorg van een openhartoperatie en het afnemen van bloed bij baby’tjes. Na dit allemaal werd er tijd gemaakt om vragen te stellen in een apart kamertje. De tweede groep liep stage op cardiology unit 4 daar konden we meekijken bij het meten van de vitale functies, hart echo en kregen we een PowerPoint met uitleg over de meest voorkomende hart aandoeningen op de afdeling.
Ze eten hier vroeg lunch, rond 10.30 werd ons al gevraagd of het geen tijd was voor een pauze. Na het uitkiezen van een verdacht stukje vlees met groenten en natuurlijk niet te vergeten rijst (of Noedels) was het tijd om te genieten van het rustgevende geluid van geslurp en gekauw.
Na ons ziekenhuis avontuur zijn 4 vp studenten op eigen houtje op zoek gegaan naar de Jade Boeddha tempel. Een rustige tocht in de metro en een kleine zoektocht zijn we terecht gekomen in deze mooie tempel.
Deze tempel was een mengeling van authentieke gebouwen en moderne flats, het was apart om te zien. De verschillende authentieke gebouwen bestonden uit de ‘Grand Hall’ en ‘Jade Buddha Chamber’ en nog meer kleinere gebouwen met daarin mooie beelden van goud en porselein. De 'Jade Buddha' het buddha beeld waar alles om omdraait in deze tempel, was erg heilig. Er mocht dan ook geen foto van gemaakt worden. Gelukkig was er een ondeugende student die met uiterste respect, op een stiekeme manier, een fraaie foto heeft gemaakt om de rest van de wereld deze schoonheid te tonen.

Weer een goede dag in China

• 01 November 2016 - 16:52

Rosemarie:

Hallo, wat heerlijk om eens even een leuk verhaal te lezen in plaats van met je neus in de lesstof voor de volgende dag. de Siësta ga ik meteen voorstellen op de eerste de beste vergadering.

In het kader van dementie is bewegen natuurlijk super gezond maar als ik het zo lees zijn dat nog best wel ingewikkelde spelletjes....vinger en hand oefeningen ...oog-hand coordinatie?
    Reuze interessant lijkt me die Powerpoint met hartafwijkingen...hebben jullie even een hand-out gevraagd? Leek het op wat we hier behandeld hebben? :)

Ik hoop dat ik jullie niet ergens tijdens het journaal voorbij zie komen een dezer dagen; opgepakt wegens schending van de privacy of religieuze zaken...!

Succes maar weer en groeten Rosemarie
    Ps...alle gaat hier gewoon z'n gangetje hoor voor het geval je denkt hier wat mis te lopen.

• 06 November 2016 - 16:18

Jamaica Lernout:

Lijkt me wel heel leuk en leerzaam om daar mee te werken. Jullie zijn een hele ervaring rijker als jullie terug zijn.